Hopp til hovedinnhold

Huseby Gård

Huseby Gård er en av leverandørene som har sine produkter tilgjengelige og søkbare i vår database. På gården dyrker de hovedsakelig frilandsgrønnsaker, men har også en stadig økende bearbeiding av grønnsaker og poteter til storhusholdningsbransjen. 

Av: Sofie Vatle 10.11.2020 14:50

huseby-gaard

Hvorfor Matinfo?

Viktige grossistkunder mente det var nødvendig å vise produktene i Matinfo. En slik synliggjøring overfor hele matmarkedet, ikke minst storkjøkkenmarkedet, er viktig for å synliggjøre det viktigste av Husebys store, grønne mangfold. Vi er i en tid hvor de fleste kokker ønsker å øke andel grønt på menyen, og bidrar til dette med ferdigrenset, skrelt, vasket og kuttet grønt – i tillegg til en del sousvideprodukter innen grønnsaker og poteter, Informasjon om Matinfo fant de ellers via nettsiden og Teknologisk matforum, et møteforum for næringsmiddelbransjen og grossistleddet, melder Hans-Albert Huseby. 


Målgruppen er storhusholdning

Målgruppen er storkjøkkenmarkedet på Østlandet samt litt vestover og nordover. De pakker og leverer til matkassene Godt levert, Adams matkasse og Kolonial.no. Primært gjøres dette gjennom grossister, mens målgruppen er storkjøkken. Huseby Gård har ikke en sentral rolle i dagligvare.

Service, fleksibilitet og innovasjon

Huseby har veldig tydelige verdier som brukes hver dag av alle ansatte. Visjonen er å gi en høy grad av service, fleksibilitet og innovasjon som skaper verdi for kundene. Hele bedriften er drillet på å yte service både når det gjelder standard bestillingsønsker og tilpasninger. Å gi det lille ekstra ved å tilpasse seg til hva kundene har behov for, både på tid og hva som skal leveres. 

Innovasjonsmessig streber de etter å ligge i front på alt av utvikling av nye og bedre systemer for best mulig produksjon. De har et tett og godt samarbeid med kundene, noe som gir inspirasjon og tilsvarende tett tilbakemelding fra kundene. I 2019 fikk de leverandørprisen fra Dominos og Godt Levertgruppen, noe de er stolte av og tar som et tegn på at de lykkes ganske godt med deres tre verdier. 

Utenlandske grønnsaker og sikring av kvalitet

Gården har 1300 dekar som de dyrker selv, og en del av disse dyrkes to ganger i sesongen. De kjøper også fra andre norske produsenter for videreforedling, og har noe import. Alt for å kunne levere det kundene ber om. Kvalitetskrav er det som gjelder i alle kanaler uansett hvor produktene kommer fra. Kravene for å samarbeide er GlobalG.A.P merking på dyrking av mat og BRC sertifisering -  og har krav på dette til alle. 

Fokus på bærekraft og lokal mat

Måten gården drives på bidrar til FNs bærekraftsmål: 3 God helse, 12 Ansvarlig forbruk og produksjon, 13 Stoppe klimaendringene og 17 Samarbeid om å nå målene. Aktiv jobbing for å øke grønnsakforbruket er både et helsetiltak og et klimatiltak. Å øke forbruk av lokalprodusert er også klimatiltak.

Huseby Gård utnytter både egne og andre gårders 2. sortprodukter som kanskje ellers ville bli kastet, som kan brukes i bearbeiding. Det gjelder over- og understørrelser, skakke og rare grønnsaker. På Huseby bidrar dette til mer enn 100 tonn redusert matsvinn. I deres frilandsdyrking av grønnsaker søkes hele tiden å bruke metoder som gir høy kvalitet, god utnytting av det gode åkerarealet og lite bruk av kjemisk plantevern. Dette innebærer GPS på traktoren, lukerobot, gjenbrukbar bioplast for å redusere ugress og bevisst valg av sorter som er motstandsdyktige mot sykdommer og skadedyr. De fokuserer mye på fem om dagen med mål om mer grønt på tallerkenen. De er med i samarbeidet #MerAv – en kampanje for å øke grøntforbruket i Norge med 20 % i løpet av 2020. 


Nye produkter

Det jobbes stadig med å utvikle nye produkter. Blomkålris, som har blitt populært den siste tiden har de hatt i flere år allerede. Brokkolistilk er et annet produkt som har kommet. I tillegg jobbes det med produkter som utvikles med linser og kikerter for å få tilsatt mer proteiner i kostholdet. Små og store kjøkken kan være fleksible da Huseby har korte bestillingsfrister, og kan levere ferdigkuttede frukt og grønnsaker til hoteller, kantiner og møter. De produserer også veganske produkter, gjerne med erteproteiner, som f. eks. falafel.


Produkter på Huseby og i databasen

•    Alle typer salater i alle farger og former inkludert babyleaf
•    Blomkål, brokkol og kålrot
•    Spesialtiteter som mini rosettkål, 
•    Hvitkål og rødkål

Alt dyrkes ved integrert dyrking. Dette er en helhetlig plantevernstrategi, hvor man bruker så lite plantevernmiddel som mulig balansert opp mot en sunn økonomi. 


Se produktene på matinfo.no.