Hopp til hovedinnhold

CarePacks ny i Matinfo

CarePacks har med sin tydelige klima- og bærekraftprofil gjort sunne mellommåltider tilgjengelige for bedriftsmarkedet. De har nå signert avtale med Millum og Matinfo, og produktene er å finne på matinfo.no.

Av: Sofie Vatle 10.03.2020 08:00

carepacks_6rom

Hva er årsaken til at dere registrerte produktene i Matinfo?

- Vi gjorde en avtale med blant annet Gress-gruppen og NHO Reiseliv Innkjøpsgruppen på levering av carepacks, og de hadde som krav at produktene kunne bestilles via Millum Commerce. I tillegg vil vi være så synlige som mulig, og Matinfo er en god kanal for produkter i bedriftsmarkedet, forklarer en av gründerne og daglig leder, Stig Ola Johansen.

Bakgrunnen for CarePacks

Eierne har bakgrunn og erfaring innen ernæring, forbrukerinnsikt og markedsundersøkelser. Ideen til sunn snacks begynte å spire allerede i 2010. De fleste har følt på «kl. 14.00-knekken», hvor man er sliten og har behov for litt næring på slutten av arbeidsdagen. Med dette som base satte de i gang tankespinnet rundt sunne mellommåltider i form av ferdigpakkede snackskasser. Da de startet firmaet i 2016, var privatmarkedet målgruppe. I 2018 endret de imidlertid strategi og fokus til bedriftsmarkedet i form av abonnementssalg av mellommåltider med sunn snacks for bedrifter i hele landet.

- Kl. 14-knekken kjenner mange på. Da er det enkelt å ty til snack og enkle løsninger. Fordi man er fysen eller sulten, og må dekke det behovet de siste timene på jobb og til hjemturen. Rundt denne tiden på dagen er det også mange ansatte som forlater arbeidsplassen for å kjøpe mellommåltider, noe som skaper fravær på jobben, forteller Stig Ola.

Bærekraftige produkter

Verdigrunnlaget til CarePacks er basert på FNs bærekraftsmål:

  • #3 Bedre helse for alle – i form av den sunne snacks’en
  • #8 Anstendig arbeid – produktene pakkes i sin helhet via arbeids og inkluderingsbedriften Adaptor som er eid av Norges Blindeforbund
  • #12 Ansvarlig forbruk og produksjon – her kastes ingen mat. Det som nærmer seg utløpsdato kjøpes gis til Fattighuset

I tillegg støtter de UNICEFs arbeid for sultrammede barn. De har null matsvinn med sin optimaliserte logistikk, kjøper klimakvoter og er på den måten klimanøytrale. De er også Miljøfyrtårnsertifisert via sitt miljø- og samfunnsansvar. Leverandørene av produktene vurderes og må gå gjennom en grundig kvalitetskontroll for å få levere produkter.

Nominert til innovasjonspris

Ved årets største matmesse, SMAK 2020, var CarePacks også nominert som en av fire til årets innovasjonspris for sine FSC-merkede serveringsklare esker.

Se alle produktene på Matinfo