Hopp til hovedinnhold

Fett er ikke ett fett

Fett blir av mange sett på som et negativt næringsstoff, som kroppen ikke har godt av. Men fettet i kroppen er vårt viktigste energilager og beskytter indre organer mot støt og slag. Noen fettstoffer er så viktige at vi må få dem i oss gjennom kosten, f. eks. omega-3 og omega-6. Disse produserer ikke kroppen vår selv.

Av: Sofie Vatle 27.06.2017 12:07

sunne-fettyper950x380

Fett inngår i alle membraner og cellestrukturer. Vi må også ha fett for å kunne nyttiggjøre vitaminene A, D, E og K. Samtidig holder fett kroppstemperaturen stabil. Hvilken type fett vi har i kostholdet har stor betydning for kolesterol-avleiring i blodårene.

 

Ulike typer fett

Mettet fett

Dette fettet er hardt i kjøleskapstemperatur. Mettet fett fra meieriprodukter og kjøttvarer er ikke så bra for kolesterolet, og dette bør de fleste spise mindre av. Det er derfor lurt å velge de magre variantene. Eksempler på produkter med mettet fett er helmelk, fløte, kefir, smør, palmefett, kokosfett, kakaofett, kjeks, potetgull, fritert mat, pølser, farser og andre bearbeidede kjøttvarer.

Enumettet fett

Disse er myke eller flytende i romtemperatur og kommer fra plantemargarin. Du finner de i oljer som olivenolje og rapsolje, avokado, ulike typer nøtter (med måte siden de har høyt innhold av kalorier) og fet fisk. Med sin kolesterolsenkende effekt kan enumettet fett dermed senke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Flerumettet fett

Denne typen fett er med på å opprettholde et normalt kolesterolnivå og fås mye av i vegetabilske oljer, fiskeoljer og fet fisk. Det er fettsyrene omega-3 og omega-6 som er viktigst her, de lages ikke i kroppen og må inntas som en del av kostholdet. Flerumetet fett er nødvendig for normal vest og utvikling for barn.

Transfett

Denne typen fett finnes f. eks. i kjeks, kaker og potetgull og har dermed negativ effekt på kolesterolnivået. Fettsyrene til f. eks. kjeks herdes industrielt for å unngå harskning.

Internasjonal anbefaling om reduksjon av mettet fett

Nyere internasjonale kostråd og retningslinjer anbefaler at vi reduserer inntaket av mettet fett til mindre enn 10 %. Forbruket av mettet fett i befolkningen må dermed reduseres med 1/4 fra dagens forbruk. Dette innebærer en utfordring for matprodusenter, leverandører og myndigheter - samtidig som det er store muligheter for å redusere sykdommer og dermed kostnader både menneskelig og økonomisk.

Tydelig merking på matvarer

Matprodusentene er pliktige til å merke mat med blant annet næringsinnholdet fett og type fett. På den måten kan du sammenligne produkter og velge den sunneste varianten.

Kilder: lhl.no, matprat.no, helsedirektoratet.