Hopp til hovedinnhold

Mat- og drikketrender 2025

Trendene ser ut til at gjestene fortsetter å tenker helse og miljø når de skal ut og spise. De ønsker mer nærprodusert mat, rene matvarer og mindre alkohol - med mer fiber og proteiner. De fleste tendensene fortsetter fra i fjor eller enda et år eller to tilbake i tid. 

Av: Sofie Vatle 31.01.2025 09:58

iStock-1857249002

Restauranter som tar vare på miljøet

Forbrukere ønsker å gå på restauranter som tar hensyn til miljøet. På restaurantene fortsettes jobben med å bruke alle deler av råvarene, ha minst mulig matavfall og ha færre retter på menyen. Hvor ingredienser brukes i flere retter nettopp for å redusere avfall. 

Plantebasert 

Plantebasert mat øker fortsatt, og det var i 2024 en økning i kjøp av grønnsaker for første gang på mange år. Som det ble spådd i 2024 er vi også mer opptatt av rene plantebaserte produkter enn de bearbeidede kjøttalternativene. Dette gjøres ved økt bruk av bl.a. grønnsaker, tofu, tempeh og svarte bønner. Det kan derfor være smart å ha flere plantebaserte retter på menyen i en restaurant. 

Proteiner

Har du fått med deg den store etterspørselen etter cottage cheese siste halvår? Interessen for produktet har nærmest eksplodert som følge av den store mengden protein og lavt fettinnhold – godt hjulpet av mange TikTok-snutter om produktet. Særlig de unge er opptatt av at maten skal være mer proteinrik. Andre populære kilder til proteiner vil være bønner, linser, sopp, nøtter og frø. Fisk og sjømat er også proteinkilder som det nå viser en økt etterspørsel etter. 

Fiber og probiotika

I tillegg til at cottage cheese øker hyllelengdene i butikkene, vil forbrukerne også ha mer fiber og fermentert mat. Det ser derfor ut til at vi fortsetter med kimchi, surkål og sylteagurk. Ulike typer kefir tar også en stor del av kjøleskapene nå, og vi bytter ut hvitt mel med grovere for bedre helse. 

Hensyn til planeten

Helsedirektoratet har anbefalt å bl.a. redusere kjøttbruken av hensyn til både planet og helse, og mengden av frukt og grønnsaker som kjøpes i butikker ser nå ut til å øke litt etter å ha hatt en nedadgående trend i flere år. 

Globale mattrender

Asiatiske og meksikanske retter trender fortsatt, sammen med enkle og smakfulle koreanske varianter. Dumplings, med sine uendelig mange smaksvarianter fra ulike land fortsetter også sin popularitet. 

Måltidet som en opplevelse

Hoteller og restauranter i Norge har økt besøk av utenlandske turister som følge av svak kronekurs. Et måltid sammen med lokale kulturelle innslag spås å være mer aktuelt. Generelt en opplevelse av mat- og kultur fra stedet turistene ferierer på. 

Kortreist mat

Flere hoteller og restauranter har nå veksthus, bikuber og/eller takterrasser med egne urtehager. Dette kan være viktig å informere om i menyen. Mange bruker også flere lokale leverandører som igjen kan gjøre at restaurantene reduserer sitt karbonavtrykk, i alle fall i sesong. 

Søte fristelser

Veganske kaker og desserter sies å få økt oppmerksomhet, og nostalgiske desserter med ny vri ser ut til å fortsette. Vi ønsker mindre porsjoner av ferskt bakverk, nøttebarer, småkaker og gjerne små desserter som kan deles. 

Drikke med helsemessig funksjon

Drikke med mindre eller ingen alkohol har økt jevnt i flere år. Vinmonopolet selger stadig mer alkoholfritt og hadde i 2024 rekordsalg samtidig som etterspørselen etter rødvin og brennevin har gått ned. Salget av lettere viner har økt. Forbrukere spås å ville ha drikke som forbedrer immunforsvaret, har mindre tilsetningsstoffer, lavere sukkerinnhold - og vannet skal være tilsatt elektrolytter eller proteiner. Eller kanskje vann som er tilsatt kaktus for antioksidanter. 

Teknologitilpassede retter - AI

Med treningsklokker følger treningsapper og AI-drevne ernæringsapper. Her kan man lage personlig tilpassede måltidsplaner ut fra eget behov. 

Matleveringstjenester

Restauranter uten lokaler for bespisning, kalt spøkelseskjøkken (gost kitchen), baserer seg på kun hjemlevering. De dekker det økende behovet for hjemlevering som startet under covid, og som ser ut til å fortsette, samtidig som man sparer penger ved å ikke ha serveringslokaler. 

Mange små måltider

Flere av kildene brukt i denne artikkelen, se nedenfor, nevner også at vi fortsetter trenden om å spiser flere måltider enn de tradisjonelle 3 rettene om dagen. Vi er mer på farten og spiser på vei til neste gjøremål. Det gir et stadig større utvalg småretter i matbutikker, kiosker og på restauranter. 

Kilder:

Servicegrossisten, NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, Inma, The Skinny Food Co, Smaksmagasinet, nrk.no 1, nrk.no 2