Hopp til hovedinnhold

Mattrender 2024

Med økte kostnader blir det kortere menyer på restaurantene, trygg husmannskost med kokkens vri trender, og vi har færre ingredienser i rettene. Vi velger mer plantebasert, men velger råvarebaserte produkter fordi vi er usikre på innholdet i de ultraprosesserte alternativene. Privat velger vi billigere produkter i butikkene, og er samtidig opptatt av å ta det mest bærekraftige valget.

Av: Sofie Vatle 06.02.2024 08:50

charcuterie-board-matinfo

Endret kjøpemønster ved lavere økonomi

Mange av oss merker at det meste har blitt dyrere. Ved lavere privatøkonomi endrer vi kjøpemønster, også ved restaurantbesøk. På restaurantene utvikles derfor retter og innkjøpsrutiner både for å levere den gode maten og opplevelsen gjestene søker, men også fortsette å tjene penger og redusere matsvinn. Samtidig har både kjøkkenpersonalet og gjestene mer fokus på hvor maten kommer fra, og ønsker helst kortreist og bærekraftig mat. Det er også fokus på å utnytte hele råvaren. 

Mindre porsjoner

Også kalt krympflasjon. Noen steder er det samme pris for mindre porsjoner på restauranter. Og prisen i menyen kan være kun for hovedingrediensen, så må man betale for tilbehøret. I butikkene har allerede flere varer, som kaffeposer og sjokoladebarer, blitt mindre for samme pris som før.

Enklere menyer fortsetter

Det er fortsatt færre personale med erfaring på restaurantene, en følge av covid-perioden. Dette er også med på å forenkle menyene, som at deler av forberedelsene kan gjøres i forkant av bestillingene, kortere menyer og at rettene man tilbyr har færre ingredienser. Mange steder tar bestilling og betaling via apper og qr-kode plassert ved bordene. Noen steder henter man maten selv, og det har dukket opp robot-servitører her og der. Disse blir det kanskje flere av? 

Hentemat

Vi fortsetter med takeaway. Dette er også godt nytt for restaurantene som tilbyr dette, siden de kan selge mer enn de har seter til i restauranten på travle dager. 

Charcuterie boards

Dette har gått Matinfo hus forbi, og viser seg å ha vært populært i flere år – og fortsetter eller øker i 2024. Dette er delemat på fjøl med deilige oster, brød, smaksatt smør, kjøtt, frukt og/eller desserter. 

Nostalgiske retter

Alle artikler om trendmat for 2024 (kilder nederst i artikkelen) setter nostalgiske retter høyt på listen. Vi søker mat som gir gode minner og "smaker som hjemme". Samtidig skal rettene gi nye smaksopplevelser, også for nye generasjoner, og kokkene skaper de med en ny vri. 

Ultraprosessert er blir nei-mat

Forbrukere synes det er vanskelig å vite hvilken mat som er det mest sunne valget. Vi har ulike matmerker i butikkene, men maten er ikke merket med type prosessering. Samtidig kan det være vanskelig å tolke ingredienslisten, kanskje særlig på vegetariske alternativer. Det blir mer fokus på kvaliteten på råvarene, dyrevelferd og produkters opprinnelse. Dette kan også gjenspeile valget av mat på restaurantbesøket. Å lage mat fra bunnen av, med smartere valg av råvarer som kan brukes i flere retter, er også en god trend som fortsetter sin popularitet. Vi vil ha kontroll på råvarene selv.

Vi velger billigere merkevarer…

I dagens dyrtid søker vi billigere produkter i butikkene, og valget blir oftere butikkenes egne merker. Det sies også at flere dyrker egne grønnsaker, og flere har høns i hagen. 

… men også riktig merkevare

Det skal helst være grønnsaker fra Norge, men også den mest bærekraftige kaffen fra utlandet. Det viktigste er dermed ikke at alt skal være lokalmat, men den mest bærekraftige maten fra det landet den er produsert i og ut fra hvilket produkt det er. Vi lager f.eks. ikke kaffe i Norge, men vi drikker likevel kaffe. Dermed vil vi velge det som er både best og mest bærekraftig som importert vare. Skalldyr skal være riktig merket for bærekraftighet, og storfekjøttet skal komme fra kua som beitet på nabotomta hele sommeren. 

Gårdsfisk - oppdrettsanlegg på land

Fisk som lever i tanker på land spås å få et oppsving, da fisken i havet blir ødelagt av både miljøforurensning og rømt oppdrettsfisk. Vi kan også nevne sopp og urter som produseres i tunneler og industrilagre, som kan gi både restauranter og butikker gode og norske produkter ut over normal sesong. 

Mat basert på sesongvarer

For å spare miljøet øker ønsket om å spise mer sesongbasert mat. I tillegg til å oftere bruke plantebaserte hovedingredienser som sopp, bønner og grønnsaker i en rett i stede for kjøtt og fisk. Restauranter bruker oftere denne tankegangen. 

Tilstedeværelse når man spiser

Det spås at vi tar oss bedre tid i 2024 til å nyte maten. Vi vil kjenne smak og konsistens og ta oss tid til å nyte den gode maten sammen med familie og venner. En "trend" vi begynte med under Covid.

Hva tar vi med oss fra 2023?

Plantebasert mat, men nå mer rene råvarer fremfor den ultraprosesserte som vi er mer usikre på kvaliteten av. Det sies at antall plantebaserte oppskrifter på menyer er 15 ganger høyere nå enn for 4 år siden. Mat med færre ingredienser fortsetter, sammen med fokuset på å redusere matsvinnet. Italiensk og asiatisk (spesielt koreansk) mat er like populært som før, om ikke enda mer, med enkle retter med gode smaker. 

 

Kilder:
tingstad.com, unilever.noIssuu.com, godare.se, bakerenogkokken.no, sararonne.se, mintel.com, southernliving.com, besoksliv.se, godt.no, spoonagency.no