Hopp til hovedinnhold

Mattrender 2023

Trendene fra 2022 om å spise mer grønt, mindre kjøtt og drikke alkoholfri drikke ser ut til å fortsette inn i 2023. På serveringssteder har det vært høyt fokus på å tilby riktig mengde mat i flere år, og å bruke hele råvaren, for å unngå matsvinn. Og med nye regler i Avfallsforskriften fra 2023 om å sortere mat- og plastavfall, vil det bli enda mer fokus på dette innad i bransjen.

Av: Sofie Vatle 01.02.2023 09:53

mattrender-2023

Vi spiser mer kjøtt etter covid

Undersøkelser viser at mengden kjøtt som ble spist i covidåret 2021, gikk opp, og det antas å gjelde i 2022 også. Likevel viser undersøkelser at vi ønsker å spise mer plantebasert, særlig gjelder dette de unge.

Plantebasert mat fortsetter sin popularitet

I løpet av 2022 har det blitt utviklet mye nytt innen plantebasert mat. Det er laget både vegansk fisk og sylte, noe vi ikke helt kunne forutse i starten av 2022. Samtidig er dette prosessert mat, som ikke oppfattes som like sunt som mat man lager fra bunnen av selv. Det er også usikkerhet om hvor sunne kjøttalternativene egentlig er, med ingredienslister som er vanskelige å forstå  (Forbes, USA). Her hjemme er vi også opptatt av å spise lokal mat, og da synes vi det er helt greit å velge kjøtt. 

Enkel mat fra bunnen av

Matprisene har økt mer enn normalt det siste året. Det spås at vi vil lage mat med færre ingredienser, både hjemme og på restaurant, med råvarene i fokus. På restauranter vil det kanskje være færre dyre alternativer, og flere prisgunstige retter. Vi vil også i større grad spise opp restemat.

Bruk av hele råvaren og rester

Vi er mer opptatt av å bruke hele råvaren nå enn før, og enda flere vil jobbe med å redusere matsvinnet. Det gir utslag i andre typer retter både på restauranter og hjemme. Too Good To Go melder om rekordsalg i 2022 av resteposene som selges rett før stengetid både i matbutikker, bakerier, restauranter m.m. Plateful, et selskap som selger restelager av gode varer fra produsenter, melder også om økende salg. 

Italiensk mat alltid populært

Pastaretter likes av de fleste, og kan gjøres både sunt og billig. Dette er alltid populært og spesielt for studenter og barnefamilier. Pizza er også en sikker vinner, hvor nye varianter av topping gjør at retten aldri går av moten – verken på restaurant eller hjemme.

Asiatisk mat

Det har vært mye mochi-is og boba te i 2022, og det spås en ny og fargerik variant i 2023 uten at trendartiklene sier noe om hva som kommer. Asiatisk mat er det som søkes mest på i Norge. I følge Hello Fresh er indisk mat det som søkes mest på av mat i hele Skandinavia. På 2. og 3. plass er asiatisk mat og thaimat. Topp tre er altså mat fra Asia. 

Sjømat på boks

Sjømat, i form av hermetiserte varianter, har økt i popularitet som snacks på serveringssteder, særlig takket være TikTok, og trenden ser ut til å fortsette. Så neste gang du har gjester kan du kanskje servere tapas med hermetisert sjømat? Forøvrig er 61 % av de som spiser sjømat, opptatt av at den er bærekraftig. 

Streetfood og mathaller ikke like populært

Det spås at folk vil synes disse matkonseptene blir for dyre samtidig som rettene som serveres er for små. 

Ærlig merking

Det har vært mye fokus på hvor usunt det er med ultraprosessert mat, og myndighetene har skjerpet kontroll og regler for merking av denne typen mat. Med tanke på smak og helse vil vi derfor ha naturlig og enkel mat av gode, helst norske, råvarer. Nå er prosessert mat et vidt begrep, og bransjen kan gjøre lurt i å forklare bedre hva dette er. Både melk og gulost er sunn mat selv om det er prosessert, f.eks. 

Miljøvennlig emballasje

Det er ikke bare maten som skal være miljøvennlig, forbrukere ønsker også at emballasjen til maten de handler skal være miljøvennlig. Enten du handler på butikken eller får mat levert hjem, er det en økning i kunder som ønsker å velge det produktet med mest miljøvennlig forpakning heller enn å gå for merket de vanligvis bruker. Også her er det særlig de unge som ikke er merkeavhengige. Når det gjelder kildesortering, er de eldste fortsatt flinkest. 

Hva tar vi med oss fra 2022? 

Det meste som ble spådd i 2022 fortsetter. Fermentert mat er kanskje mer populært på restauranter enn hjemme, i alle fall i større skala. I tillegg til ovennevnte antas vi å fortsette med retromat og matkasser – og vi fortsetter å gå på restaurant, men velger gjerne enklere og mer rimelige varianter. Vi fortsetter også å kutte matsvinnet, og velger kanskje mat med færre ingredienser for å lettere kunne spise opp alle råvarene også.  

 

Kilder: vink.ap.nogodt.no, maschmann.no, hellofresh.no, forbes.com