Hopp til hovedinnhold

Mattrender 2021

I 2020 har vi hatt et annerledesår, og det meste av maten har blitt laget hjemme. Vi har blitt mer opptatt av å handle lokal mat, spise ren mat, støtte lokale bedrifter og spise sunnere. Vi ønsker å spise mer klimavennlig, og hjelpe til med å ta vare på kloden vår. Samtidig er det mange som kjenner på savnet etter å kunne gå på restaurant sammen med venner og familie.

Av: Sofie Vatle 13.01.2021 09:12

iStock-1283113704-2021

Bransjen, og private, fortsetter å kutte matsvinnet

Serveringsbransjen har i perioden 2016 – 2020, via samarbeidsprosjektet KuttMatsvinn2020, oppnådd en matsvinnreduksjon på 15 %, dvs. 390 tonn, og spart 24 millioner kroner. Det er svært bra! Nå fortsetter initiativtaker Matvett samarbeidet med bransjen om å nå FNs bærekraftsmål 12.3 om å halvere matsvinnet innen 2030. Dette er også i tråd med målet om reduksjon av matsvinn mellom norsk matbransje og myndighetene.

Plantebasert mat fortsetter

I forkant av koronaepidemien har fokuset på klima, miljø og helse økt - og i lys av dette fått økt fokus på plantebasert mat. Vegetariske alternativer er fortsatt økende i mange hurtigmatkjeder, på restauranter og i dagligvarebutikker. Vi har derfor fått en ny -ianer, nemlig klimaterianer. 

Klimaterianer

En klimaterianer velger mat med tanke på å redusere karbonutslippet. Kjerneprinsippene er å spise kortreist mat i sesong, min å spise lokalt, redusere kjøttforbruket eller velge kjøtt med mindre innvirkning og eliminere matsvinn der det er mulig.

Kortreist mat

Forbrukerne ønsker å beholde de lokale restaurantene, gårdene og serveringsstedene – og vil handle i lokalmiljøet. Norske råvarer og mat er økende i popularitet, og trenden fortsetter. Det er også en økning i bruk av barndommens matoppskrifter, dvs. mer tradisjonell matlaging, spesielt i helgene. 

Mat for helse og immunforsvar

I 2020 fikk vi mer behov for å være i mer aktivitet og spise mer sunt. En undersøkelse viser at 31 % av forbrukere nå kjøper mer av mat og råvarer som skal gi god helse. Vi er opptatt av at matvarene også skal gi velvære i form av økt immunforsvar, god tarmhelse og redusert stress. 
Bl.a. fermentering har blitt mer populær, en gammel måte å foredle mat for å kunne dra nytte av sesongens varer i en større del av året. Det er også mulig å kjøpe ferdig fermentert mat i butikker. Eksempler er fermenterte grønnsaker, yoghurt, miso, kombucha, kimchi og tempeh.

Mindre sukker

Vi har redusert sukkerinntaket i flere år, og det fortsetter vi med. Både fordi vi velger produkter med mindre sukker selv, men også fordi matbransjen reduserer mengden sukker i produkter. Dette er en del av en intensjonsavtale i bransjen for et sunnere kosthold. Visste du f.eks. at smaksatt yoghurt og syrnet drikke har blitt redusert med opp mot 30 % sukker de siste årene? Vi drikker også mindre sukkerholdig brus og velger sunnere snacks. 

Transparens

Vi forventer at produsentene er åpne om hele produktets livsløp. Dette for at vi skal kunne ta det beste produktvalget. Det skal være produsert så miljøvennlig som mulig, helst lokalt, uten giftige sprøytemidler eller fôr, naturlig farge etc. 

Fett er ikke ett fett

Det har vært fokus på inntak av riktig type fett i flere år, ut fra samme intensjonsavtale som for sukker (og salt). Mye tyder på at raps- og olivenolje kommer til å bli brukt i større grad i 2021 enn smør og margarin. Dvs. bløte fett-typer heller enn de harde som har mer herdet fett. Les mer om fett.

Merkevareaktivisme

Trenden tilsier at flere forbrukere gjør innkjøp hos produsenter og leverandører som står for noe de selv synes er bra. Dette kan være politisk, sosialt, etisk eller bærekraftig. Her kan vi også ta med at motstanden mot mye emballasje har blitt redusert i løpet av koronatiden, dette fordi matsikkerhet og trygghet har blitt mer viktig. Bransjen jobber videre med å redusere emballasje hvor dette er mulig. Særlig forskes det på bruk av ublandede emballasjetyper, slik at det er enklere å resirkulere både for privatpersoner og bransjen. 

Måtehold

I løpet av 2020 har det blitt populært å vise måtehold både når det gjelder inntak av mengde kjøtt og alkohol. Det vil si å redusere mengden av produktene, men ikke kutte helt ut. Dette fortsetter i 2021. Når det er sagt, sies det også at retrorettene Raclette og Schnitzel kommer tilbake for fullt. 

Snacking

En trend som har vart noen år, men som også sies å øke i 2021. Vi vil ha sunne, små snackmåltider som vi kjøper ferdige og kan spise på farten. Kanskje spiser vi flere slike små måltider i løpet av dagen heller enn de tradisjonelle tre store. 

Vi handler på nett

Netthandelen av mat har økt kraftig i 2020 som følge av koronaviruset, noe som fortsetter inn i 2021 av samme årsak. Dette gjelder både handel hos dagligvarebutikker og fra restauranter som har hatts mulighet til å snu seg rundt og lage ferdigmat for henting. 

Spis opp maten

Vi kaster fortsatt for mye spiselig mat, og flere har blitt oppmerksomme på viktigheten av å både handle riktige mengder, kaste mindre mat og innføre restedager. 


Kilder: kuttmatsvinn2020, spoonagency.no, shanti.no, aperitif.no, businesswire.com